Bärgningen av Mustangen
Bärgning av S 26 Mustang Den 9 oktober 1952 havererade en S 26 Mustang (26084) från F 21 på en myr väster om berget Nausta efter motorproblem. Föraren räddade sig med fallskärm och klarade sig helt oskadd från haveriet. Under våren 1997 började man från F 21 planera att bärga resterna av flygplanet till flottiljens förbandsmuseum, och jag ombads vara projektansvarig för bärgningen, samt se om den var genomförbar med tanke på platsen för haveriet. En grupp från museet hade gjort ett besök på haveriplatsen, som låg cirka sju km från närmaste väg. När jag hört deras berättelse och sett bildmaterialet, beslöt jag att vi skulle göra ett besök för att se om det var möjligt med en bärgning av flygplanet. Mj Anders Jonsson tog kontakt med helikoptergruppen på F 21 så att jag kunde åka med när de hade något flyguppdrag i anslutning till Nausta, vilket blev i slutet av september 1998. Efter besöket på haveriplatsen kunde jag konstatera att det fanns problem att lösa, då den myr som flygplanet låg i var mycket vattensjuk, men helt omöjligt ansåg jag det inte vara. Därmed började planeringen av bärgningen, med materiel samt transporter och förläggning i Nausta by. Bärgningen genomfördes hösten 1999. Kn Bengt Norberg, F 21 |
Vrakdelar på den vattensjuka myren |
Anders Jonsson kollar djupet till fast botten, 1,6 meter blir resultatet |
Vrakdelar |
Del ur personalen som deltog. Torsten Toftemyr, Håkan Alm, |
Här kommer lastpallar, plank mm. Helikoptern från RFN i Vidsel |
Haveriplatsen fri från vegetation |
Helikoptern kommer med stubbrytaren |
Håkan Alm övervakar lyftet |
Fikarast - Håkan Alm, Kurt Lundberg och Bengt Norberg |
Fenan med sidoroder |
Några sekunders rast i gropen |
Propellern |
Håkan förbereder sig på att gå ner i det blöta |
Fler delar kommer upp |
Torsten kopplar om lyftstropparna |
Vattenpumpen för renspolning av vrakdelar startas |
Renspolning av vrakdelar, den ljusa linjen är vattenstrålen. Detta för att underlätta |
Här är flygplanet (kabinen) fäst med stroppar från bandvagnen |
Flygplankroppen är nu uppe ur myren |
Lasten görs klar för lyft under Hkp 10:an |
I luften igen - efter 47 år |
Delarna återbördade till F 21, vad ska nu hända med dem? |
Ska delarna läggas ut på Flygmuseet F 21 i form av en haveriplats, Den uppmärksamme kan se en person till höger på bilden, djupt fundersam. |
Uppdaterad 2020-01-04 - KÖ